امیری, زهرا, حسینی, سید محمدباقر. (1395). امکان تسمیه قرآن به «متن» بر اساس تعریف نوین در نظریه های ادبی معاصر. دو فصلنامه کتاب قیم, 6(14), 89-112.
زهرا امیری; سید محمدباقر حسینی. "امکان تسمیه قرآن به «متن» بر اساس تعریف نوین در نظریه های ادبی معاصر". دو فصلنامه کتاب قیم, 6, 14, 1395, 89-112.
امیری, زهرا, حسینی, سید محمدباقر. (1395). 'امکان تسمیه قرآن به «متن» بر اساس تعریف نوین در نظریه های ادبی معاصر', دو فصلنامه کتاب قیم, 6(14), pp. 89-112.
امیری, زهرا, حسینی, سید محمدباقر. امکان تسمیه قرآن به «متن» بر اساس تعریف نوین در نظریه های ادبی معاصر. دو فصلنامه کتاب قیم, 1395; 6(14): 89-112.
امکان تسمیه قرآن به «متن» بر اساس تعریف نوین در نظریه های ادبی معاصر
3استاد گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه فردوسی مشهد
تاریخ دریافت: 14 دی 1395،
تاریخ پذیرش: 14 دی 1395
چکیده
همزمان با تحولات اساسی در عرصههای گوناگون زندگی بشری در قرون اخیر و پس از رنسانس در غرب، مفهوم «متن» نیز دچار تغییرات بنیادین گشتهو پس از آنکه مختص آثار مکتوب بود، بر هر اثر قابل تفسیر و دارای پیامی برای مخاطب، تلقی گردید. برای بررسی متون، ضمن اکتفا به ساختار زبانی متن، از رویکردهای نقدی نوین معاصر همچون ساختارگرایی و شالودهشکنی استفاده شد. متن در تعریف امروزی با استقلال از نیت مؤلف خود، پذیرای خوانشهای متعددی است که معانی مختلفی بر آن تحمیل میشود.این نوشتار میکوشد نظریه متن بودن قرآن به مفهوم امروزی آنرا ردّ نماید؛ اندیشهای که توسط برخی از پیروان مکاتب غربی در جهان اسلام دنبال میشود. در این راستا، ویژگیهای متن امروزی از منظر نظریهپردازان ادبی غربی معاصرو امکان تسمیه قرآن به متن را بررسی خواهیم کرد و ثابت کردهایم نص قرآنی به دلیل صدور آن از جانب خداوند، معجزه استو همچنین هدف از نزولش که همانا هدایت است، در تعاریف جدید غربی از متن، نمیگنجد و لذا نمیتوان با آن همچون سایر متون رفتار کرد و آراء غربی معاصر پیرامون متن را بر آن تطبیق داد.
The Possibility of Denomination of Quran to “Text”; Based on New Definition in Contemporary Western Literary Theories
نویسندگان [English]
Zahra Amiri1، 2؛ Seyyed Mohammad Bagher Hosseini3
1Ph.D. of language and Arabic literature in Ferdowsi university of Mashhad (corresponding author).
2Ph.D. of language and Arabic literature in Ferdowsi university of Mashhad (corresponding author).
3Professor of language and Arabic literature in Ferdowsi university of Mashhad.
چکیده [English]
With basic changes in diverse arenas of human life in resent centuries and after renaissance in West, the sense “Text” also has changed basically, and after it was specific to written effects, it deployed and was predicated to anything was able to interpreting and has massages. For study the text, inside lingual structure of text, contemporary critical approaches like structuralism and deconstruction were used. Text in current definition, with independence of his author’s intention, accepts myriad readings which impose different meanings on it. This essay attempts to deny the theory of accounting Quran as a text in his current meaning; which is followed by some of the followers of the western schools in Muslim world. Thus, we will study modern features of text in the view of theorists of contemporary western literature, and the possibility of calling Quran text and prove that Quranic text is miracle, because of its descendent from Allah, and guidance as its intention of descendent does not fit in western definition of text. Therefor it’s not possible to deal with it like other texts and adjust contemporary western theories about text to it.
کلیدواژه ها [English]
Quran, Text, Contemporary literary theories, interpretation, Hermeneutics, Multiplicity of reading